Karangan " Banjir " bahagian 1

Posted by madkie on Friday, June 14, 2013

Hujan masih  turun dengan lebat, aku masih dalam selimut. Mataku masih layu menahan kantuk. Tadi ibu datang memarahi aku, sebab masih tidur walaupun dah hampir pukul 11 pagi. Sebenarnya, bukan aku malas bangun  pagi, tapi dengan keadaan hari yang masih berhujan dan sejuk membuatku susah untuk bangun awal. Bebelan ibu membuat tubuhku bergerak spontan untuk perlahan-lahan bangun. Aku terduduk atas katil dengan mata yang tertutup. Kusandarkan kepalaku di dinding rumah. Aksiku menggelikan hati adik kecilku yang berada atas dukungan ibu. Mulutnya ringan menbingitkan telingaku. Tiba-tiba...
crdt:Sebenarnya saya isteri dia!!

...kedengaran sayup suara abah memangil ibu dari pintu hadapan. Ibu mula bergegas ke pintu hadapan.Selepas membuka pintu untuk abah, ibu bertanyakan abah tentang perhimpunan di balai raya pagi tadi. Abah mengelap badannya yang basah."Sarjan Kamal suruh kita pindah,katanya banjir akan datang melanda kampung kita. Kamu kemas barang-barang yang penting". Ibu bergegas masuk kedalam rumah dan memanggil adik-adikku supaya mengemas barang masing-masing.

Mendengar berita dari abah membuat kantukku terus hilang. Terus aku keluar dari selimut yang membaluti tubuhku. Ibu mengarah adik-adikku mengemas beg sekolah dan kasut sekolah. Aku tidak terkecuali, lepas mengeliat aku mula mengemas barang-barang kepunyaanku.Aku teringat yang kasut aku masih diluar rumah, aku membuka pintu hadapan dan melihat kasutku masih di rak kasut. Aku memandang kearah jalan dihadapan rumah kami, alangkah terkejutaku melihat air sudah memenuhi ruang depan rumah.

Aku menggamit abah supaya datang melihat air banjir yang masih galak memnuhi ruang-ruang rendah di sekitar depan rumahku. Hatiku mula rasa gelisah melihat air yang berpusar-pusar dilongkang depan rumah. Abah mengajak aku menemani dia tinggalkan kereta di kawasan yang ditinggi di kampung kami. Kata abah, jalan ke pekan sudah dipenuhi air. Semua kenderaan ringan tidak boleh melalui jalan itu lagi. Oleh itu abah membuat keputusan untuk membawa kereta ke tempat yang agak tinggi di kampung kami.

Aku yang masih belum mandi terus mengambil baju dan kedepan rumah. Abah sudah menunggu ku sambil menghidupkan enjin kereta. Lima minit kemudian barulah kami bergerak, abah seorang yang cermat menjaga kereta kesayangannya. Abah membawa kereta ke kawasan Jabatan Veterinar. Kata abah disitulah kawasan yang paling tinggi dikampung kami. Masa kami sampai.dah ada dua buah kereta yang diletakkan di kawasan yang sama.

Selepas memeriksa semua pintu kereta berkunci,abah dan aku meredah hujan yang renyai-renyai itu untuk balik kerumah. Semasa dalam perjalanan balik, abah singgah kerumah Pak Su Omar untuk memastikan semua lembu peliharaan abah yang dijaga oleh Pak Su Omar sudah dikurung didalam kandang. Air banjir makin dalam, sekarang sudah paras betis. Abah ...

p/s: menulis untuk betulkan ejaan ..huhuhu



{ 2 comments... read them below or add one }

Anonymous said...

thannk you..........

Anonymous said...

that is a good passage. thanks..........

Post a Comment

 

Random Story

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Story Busuk

my ping

My Ping in TotalPing.com