Karangan Sekolah Rendah Kelantan:Mimpi Ngeri lagi santai

Posted by madkie on Tuesday, August 7, 2012


Malam itu aku tidur agak lewat, ibu dan ayah sudah pun tidur. Tiba-tiba. . .

. . . Tiba-tiba aku terdengar hantu ketuk tingkap biliku. Aku takuk dan pucat. Lepas itu hantu tadi buka tingkap sebab aku lambat buka. Aku jadi makim takut.
Pang!!hantu itu buka tingkap kuat, aku pula jatuh terduduk. Tiba-tiba dia mengilai. Kejut aku.  Muka hantu hudoh, gigi panjang, cepat-cepat aku bangun nak lari tubik dari bilik. Hantu itu marah, dia suruh tungu dia. Hantu tu masuk ikut tingkap tadi. Aku jadi pelik. Kenapa hantu tu tidak terbang?
Aku dari tadi cuba buka pintu bilik, tapi takleh. Hantu satni masuk doh. Tiba-tiba aku teringat, selak pintu tidak  buka lagi. Hantu hulor tangan dia nak pegang bahu aku. Kuku dia panjang. Mujur dam aku buka pintu. Hantu satni marah pulok. Dia pung kejar aku. Aku pergi bilik ibu dengan ayah aku. Tapi mereka tiada dalam bilik itu. Aku pung terus lari keluar rumah. Hantu tu ikut juga. Aku lari sekuat hati, tapi dia dam lagi ikut aku kot belangkang.

Tiba-tiba, aku terjatuh. Aku cuba bangun, tapi tidak boleh. Kaki aku sakit. Aku ngesot badan kecilku ke sebalik pohon besar. Hantu tadi tidak tahu aku sembunyi situ. Aku skodeng hantu tadi, dia makim dekat dengan tepat aku. Aku doa dalam ati, bia hantu tu tidak tahu. Aku pejam mata.

Tiba-tiba aku terdengar bunyi benda jatuh. Aku slow-slow buka mata. Rupa-rupanya hantu tu jatuh sungkur . Hantu itu mengerang kesakitan. Aku jadi nok suko.aku tutup mulut. Kih-kih-kih. Hantu itu palin. Dia tengok aku. Mata dia merah menyala-nyala. Aku takut.hantu itu tersangat marah dan malu. Dia menyumpah-nyumpah. Dia datang nak cekik aku.

 Aku cuba bangun, tapi tidak boleh. Kaki aku sakit. Aku nagis kuat-kuat.hantu menggilai kuat. Aku pejam mata. Aku tempis-tempis tangan hantu itu. Dia  tidak berjaya cekik aku. Tapi dia pegan tangan aku. Dia panggil nama aku. Rupa-rupanya ibu aku yang pangil.aku pun buka mata. Ibu kata aku bermimpi sahaja. Aku berasa lega sangat.

~Tamat~
Lebih kurang macam itu lah karangan zaman kanak-kanak aku dulu. Penuh dengan dialek Kelantan.hehehe.
 sebarang kekeliruan dan kesukaran untuk membaca sila komen ya!

“Karangan ini adalah untuk Contest anjuran Abang Ensem dan Zarul Umbrella dan disponsor oleh Azri[Dot]My

{ 7 comments... read them below or add one }

Zarul Umbrella said...

hoho timo kasih bro

madkie said...

bereh.tra test nulis jamen dulu2.hehehe.tq singgah sini=)

Afasz said...

good luck :D

Zarul Umbrella said...

bro awak dpt no 3..sila hubungi abangensem utk maklumat hadiah tq

madkie said...

dh emel AE...
Tq bro...
mcm mimpi dpt adiah.huhuhu=)

ameeta said...

Hahahaha

ameera said...

Huhuhuhu

Post a Comment

 

Random Story

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Story Busuk

my ping

My Ping in TotalPing.com